Astraia - Oficyna Artystyczna
login hasło
>
Jeżeli nie masz jeszcze konta, przed zakupami najlepiej zarejestruj się.
ZNAJDŹ
Koszyk jest pusty, zapraszamy na zakupy w księgarni internetowej.
Aby korzystać ze schowka,
musisz się zalogować.
koperski
Indeks tytułów
Pokaż tytuły na literę  
>
Indeks autorów
Pokaż autorów na literę  
>
KATALOG DO DRUKU
oferta Podtatrze
Podróże do wnętrza opery barokowej. Od Monteverdiego do Mozarta

Podróże do wnętrza opery barokowej. Od Monteverdiego do Mozarta

Jean-Louis Martinoty

do koszyka
cena: 35,00 zł
sprawdź koszty przesyłki
jeśli planujesz zakup tego produktu w przyszłości...
...dodaj go do schowka
poleć znajomemu
wydawnictwo: Astraia
rok wydania: 2016
oprawa miękka
format: 155X235
ISBN: 978-83-60686-01-5
Jeszcze nie oceniano tej pozycji.
Twoja ocena:
Oceń pozycję:

"Podróże do wnętrza opery barokowej" to książka oferująca czytelnikowi wyjątkowe spojrzenie na operę barokową. Jean-Louis Martinoty – wybitny reżyser, autor ponad stu realizacji operowych w wiodących teatrach muzycznych Europy, a także pisarz i eseista fascynujący się operą, nie tylko jako materiałem scenicznym, ale również jako zjawiskiem mającym swój kontekst literacki, historyczny psychologiczny i alegoryczny – wybrał na podstawie swoich doświadczeń reżyserskich 12 oper, które według niego są kamieniami milowymi w dziejach gatunku, dzieł od Monteverdiego, poprzez Cavallego, Charpentiera, Rameau, Haendla aż do tych oper Mozarta, które według niego posiadają barokowe cechy. Autor patrzy na nie okiem nie tylko reżysera, ale także humanisty. Z niezwykłą erudycją poszerza nasze horyzonty spojrzenia na dzieło barokowe, spoglądając na nie w sposób odmienny od typowego przewodnika operowego, wyłapując żyjące w nich rozmaite konteksty, a także próbując rozszyfrowywać ich tajemne znaczenia i alegorie czytelne dla ludzi z tamtej epoki. Całość wpisuje się w bogaty okres kultury, nie tylko muzycznej, xvii i xviii wieku. 

Lektura obowiązkowa, dla tych, którzy chcą pogłębić i odświeżyć swoje spojrzenie na epokę baroku i dzieło operowe tych czasów. 

Jean-Louis Martinoty
(1946–2016) francuski reżyser, pisarz, eseista, dziennikarz, człowiek radia i krytyk muzyczny. W jego bogatej biografii reżyserskiej znajdziemy ponad sto realizacji operowych na najznakomitszych scenach muzycznych. Jednak szczególne miejsce zajmują wśród nich realizacje oper barokowych, w której to dziedzinie był prekursorem, przygotowane pod kierownictwem muzycznym takich postaci, jak John Eliot Gardiner, Michel Corboz, Nikolaus Harnoncourt, czy René Jacobs. Najsłynniejsze z jego realizacji barokowych to Herkules zakochany Francesco Cavallego (Opera w Lyonie), Semele Haendla (Badisches Staatstheater w Karlsruhe), Dawid i Jonatan Marca-Antoine’a Charpentiera (Opera w Lyonie), Koronacja Poppei Monteverdiego (Atelier Lyrique de Tourcoing), Z rodu Boreasza Jeana-Philippe’a Rameau (Festiwal w Aix-en-Provence). Ciekawym doświadczeniem jest zrealizowane w 1985 na deskach Opery Paryskiej, a także w wersji filmowej, Pasticcio pt. Przygody pięknej nieznajomej, stworzone całkowicie z fragmentów oper Haendla z zachowaniem wszelkich reguł stylistyki barokowej. Przygodę tę autor opisuje na kartach niniejszej książki. Przedstawienia realizowane przez Jeana-Louisa Martinoty’ego były niezwykle cenione z powodu rzetelnego podejścia do dzieła operowego i umiejętności wydobycia z nich niezwykłej prawdy i piękna. Jego realizacje stawały się wydarzeniami artystycznymi, honorowanymi licznymi nagrodami.

Spis treści
Uwertura Linie Horyzontu
Kurtyna Głębia nieskończoności
 
Akt i 
Busenello – Monteverdi Koronacja Poppei Historia w pytaniach
Koronacja Wenecji
Wenecja zamknięta
Wenecja otwarta
Wenecja głęboka
Koronacja Rzymu
Treść
Neapol czy Wenecja – Dwa różne manuskrypty
Serio ludere
Na Temat Postaci
Prolog
Fortuna – Cnota – Miłość
Otton
Poppea
Neron
Oktawia
Seneka
Wenus
Dwie Karmicielki
 
Zmiana dekoracji
Z Wenecji do Paryża
 
Akt ii, 1 
Buti–Cavalli Ercole amante Alegorie
Machiny władzy
Treść
Walka wpływów
Retoryka à la française
Muzyka zespołowa à l’italienne
Janusowe oblicze prologu
Wielka machina teatralna
Wielka machina ideologiczna
Igraszki Alegorii
Śmierć Herkulesa w młodym wieku
 
Zmiana Dekoracji
Z Paryża Do Wersalu
 
Akt ii, 2 
Quinault – Lully Alcesta Metafory
Treść
Prolog
Nec Pluribus Impar
Apollo i złoty wiek
Alcide i miłość
Admet i łkania
Pluton i pokój
Dawni i współcześni
Tragedia klasyczna
Dwoistość wewnątrz
Dwoistość na zewnątrz
Tragedia barokowa
Igraszki wód i kochanków
Bohater i mury
Bogowie i plafony
 
Zmiana dekoracji
Z Wersalu do Wersalu
 
Akt ii, 3 
Bretonneau – M. A. Charpentier Dawid i Jonatan Parabole
Tragedia sakralna
Treść
Prolog
Milczenie
Znieruchomienie
Gest Muzyczny
Opera
Tragedia
Oratorium
Chór
Od alegorii do paraboli
Alegoria polityczna
Egzegeza polityczna
Wenecja, Hamburg, Londyn
 
Akt iii, 1 
Rinaldo Zabawa z epopeją
Treść
Daleko od Italii
Daleko od Jerozolimy
Blisko Londynu
Blisko Teatru
Daleko/blisko, między teatrem i muzyką
 
Zmiana dekoracji
Z Aten do Londynu
 
Akt iii, 2 
Juliusz Cezar Zabawa z historią
Treść
Prawda
Prawie prawda 
Zabawa z konwencją
Zabawa z muzyką
 
Zmiana dekoracji
Z Paryża do Londynu
 
Akt iii, 3 
Semele Zabawa z baśnią
Barokowe Oratorium Komiczne
Treść
Lekcje moralności
Moralność i polityka
Moralność i opera
Moralność i parabola
Świat barokowy Semele 
Mitologia i religia
 
Antrakty Pasticcio na temat niepochodzący od Haendla
Moje Ja zagrane
Wariacje Haendlowskie
Rozbiórka na części
Przepis na danie
Menu
Treść
Nieskomponowalność – Zamiast Epilogu
 
Preludium do Aktu iv
Z Wersalu do Tuileries
 
Akt iv 
Cahusac – Rameau Z rodu Boreasza Fêtes Galantes Tragedii-Baletu
Temat
Perspektywa
Futurologia
Odmowa
Dywersja
 
Zmiana dekoracji
Z Salzburga do Wiednia
 
Mozart Od Racine’a do Kleista
 
Akt v, 1 
Opera Seria Od Idomeneo do Tytusa Zabójstwa à la française
Idomeneo, czyli śmierć ojca baroku
Zabójstwo ojca
Zabójstwo króla
Zabójstwo kapłana
Tytus, czyli cień tragedii francuskiej
Zapożyczenia
Muzyka Racine’a
 
Akt v, 2 
Singspiel Uprowadzenie z Seraju Orienty filozoficzne
Podróże egzotyzmu
Uprowadzenia z Seraju
Odgłosy kluczy w Seraju
U boków Lessinga
Dziedzictwo
 
Akt v, 3 
Włoska opera buffa Così fan tutte Rozwody po austriacku
Muzyczna machinacja
Manipulacja Baroku
Zewnętrzne – Wewnętrzne
Dwuznaczność
Nieprawdopodobne miejscem teatru
Muzyka miejscem nieprawdopodobnego
Czekając na Kleista
Przed wymianą i iewiernością
Po wymianie i niewierności
Igraszki masek
 
Kurtyna Czas przyszły uprzedni
Fragmenty
 
Osoby zainteresowane tą pozycją kupowały również:
więcej
Zobacz także
Podróże do wnętrza opery barokowej. Od Monteverdiego do Mozarta
O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych
Kot w nutach
Mieczysław Karłowicz w Tatrach
Handel
Synowie Bacha
De Musica, vol. XI, Nuove Pagine 2
Sztambuch
Newsletter
Aby otrzymywać informacje o nowościach i promocjach Wydawnictwa, wpisz się na listę:
zapisz się
T 600 82 77 97
F 12 654 95 86
E astraia@astraia.pl

[ + ] więcej
opracowanie Prekursor