Astraia - Oficyna Artystyczna
login hasło
>
Jeżeli nie masz jeszcze konta, przed zakupami najlepiej zarejestruj się.
ZNAJDŹ
Koszyk jest pusty, zapraszamy na zakupy w księgarni internetowej.
Aby korzystać ze schowka,
musisz się zalogować.
Indeks tytułów
Pokaż tytuły na literę  
>
Indeks autorów
Pokaż autorów na literę  
>
KATALOG DO DRUKU
Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik
nowośćpromocja

Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik

David Hiley

do koszyka
cena: 89,00 zł   
(99,00 zł)
sprawdź koszty przesyłki
jeśli planujesz zakup tego produktu w przyszłości...
...dodaj go do schowka
poleć znajomemu
wydawnictwo: Astraia
rok wydania: 2019
oprawa twarda
format: 165x235
EAN: 9788365686046
ISBN: 978-83-65686-04-6
Jeszcze nie oceniano tej pozycji.
Twoja ocena:
Oceń pozycję:

"Chorał Kościoła zachodniego – podręcznik" (tytuł ang. "Western plainchant: a handbook", Oxford University Press) Davida Hileya to fundamentalna pozycja, która w sposób systematyczny, jasny i wyczerpujący porusza problematykę związaną z historią, systematyką, notacją, znaczeniem i interpretacją chorału gregoriańskiego. Książka autorstwa Davida Hilleya, profesora Instytutu Muzykologii w Ratyzbonie, jest pozycją bardzo cenioną wśród  muzykologów i specjalistów w dziedzinie chorału, wyczerpująco i klarownie wprowadzającą w jego świat i jest podręcznikiem przydatnym zarówno dla osób, które dopiero poznają to zagadnienie, jak i do pogłębionych studiów. Podręcznik omawia wszelkie kwestie związane ze śpiewem kościoła, od opisu nabożeństw, do których śpiew chorałowy był przeznaczony, różnych rodzajów chorału oraz typów notacji począwszy, poprzez opis średniowiecznych źródeł i traktatów teoretycznych, rozwój repertuaru od czasów najstarszych, aż do odnowienia roli tego śpiewu we współczesności. Znajdziemy też porównanie różnic i relacji pomiędzy chorałem gregoriańskim a starorzymskim, ambrozjańskim, mozarabskim i innymi tradycjami chorałowymi, poznamy jego najważniejsze centra i historię rozprzestrzeniania się chorału w Europie. Książka zawiera ponad 200 wartościowych przykładów muzycznych, a także odniesienia do niezwykle szerokiej bibliografii, dając wskazówki do jeszcze bardziej szczegółowych studiów. Wydanie polskie jest najnowszą, aktualizowaną przez autora wersją książki. 
 
Ze Wstępu:
 
Z wielką satysfakcją oddajemy do Państwa rąk polską wersję książki Davida Hileya Chorał Kościoła zachodniego – podręcznik (tytuł oryg. Western plainchant: a handbook). Książka autorstwa Davida Hilleya, profesora Instytutu Muzykologii w Ratyzbonie, to fundamentalna pozycja, bardzo ceniona wśród muzykologów i specjalistów w dziedzinie chorału, wyczerpująco i klarownie wprowadzająca w jego świat. Wydanie polskie jest najnowszą, aktualizowaną przez autora wersją książki, która mimo że jej pierwotna wersja ma już swoje lata i prowadzone w tym czasie zaawansowane badania nad chorałem przyniosły wiele odpowiedzi na postawione tutaj pytania, jednak wciąż jest podstawową lekturą, dającą ogólne spojrzenie na to niezwykle szerokie, bo obejmujące ogromny przekrój czasowy, geograficzny i stylistyczny, zagadnienie. Jest ona podręcznikiem przydatnym zarówno dla osób, które dopiero poznają chorał, jak i do pogłębionych studiów. Podręcznik omawia wszelkie kwestie związane ze śpiewem Kościoła, od opisu nabożeństw, do których śpiew chorałowy był przeznaczony, różnych rodzajów chorału oraz typów notacji począwszy, poprzez opis średniowiecznych źródeł i traktatów teoretycznych, rozwój repertuaru od czasów najstarszych, aż do odnowienia roli tego śpiewu we współczesności. Znajdziemy też porównanie różnic i relacji pomiędzy chorałem gregoriańskim a starorzymskim, ambrozjańskim, mozarabskim i innymi tradycjami chorałowymi, poznamy też najważniejsze centra i historię rozprzestrzeniania się chorału w Europie. Książka zawiera ponad 200 wartościowych przykładów muzycznych, a także odniesienia do niezwykle szerokiej bibliografii, dając wskazówki do bardziej szczegółowych studiów. 
Wydawnictwo pragnie złożyć serdeczne podziękowania wszystkim, którzy przyczynili do wydania polskiej wersji tej książki i wypracowania jej ostatecznego kształtu: począwszy od tłumacza Macieja Kazińskiego, po wszelką pomoc merytoryczną udzieloną na kolejnych etapach prac. Serdecznie dziękujemy szczególnie dr Jakubowi Kubieńcowi za nieocenioną pomoc i wsparcie merytoryczne tej publikacji. Za owocną współpracę dziękujemy również dr Agnieszce Budzińskiej-Bennett, dr hab. Michałowi Sławeckiemu, s. dr hab. Susi Ferfoglii, ks. dr Lucjanowi Dyce oraz wszelkim innym osobom, dzięki którym ta książka mogła znaleźć się na polskim rynku wydawniczym. Last but not least serdecznie dziękujemy Katarzynie Wiwer za ogromną pracę nad redakcją książki, czuwanie nad finałową wersją oraz koordynację prac zespołu redaktorów i konsultantów.
Życzymy Czytelnikom owocnej lektury i wspaniałych wrażeń z podróży w niecodzienny świat, jakim jest śpiew chorałowy. Zachęcamy jednocześnie do dalszych poszukiwań i studiów w tej dziedzinie.



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
 

Spis treści

I Chorał w liturgii             

I.1 Wprowadzenie          

I.2. Liturgia i nabożeństwa

I.3. Rok kościelny            

I.4. Cykl dzienny              

I.5. Msza             

I.6.Oficjum         

I Oficjum nocne (matutinum, wigilia lub nokturny) w cursus świeckim    

II Oficjum nocne w tradycji monastycznej            

III Laudesy w cursus świeckim   

IV Laudesy w cursus monastycznym       

V Nieszpory w cursus świeckim

VI Nieszpory w cursus monastycznym   

VII Kompleta     

VIII Pryma, tercja, seksta i nona               

I.7. Procesje      

I.8. Ceremonie Wielkiego Tygodnia         

I Ogólnie             

II Niedziela Palmowa     

III Wielki Czwartek          

IV Wielki Piątek

V Wielka Sobota lub Wigilia Paschalna    

VI Niedziela Wielkanocna            

I.9. Święto Głupców i pokrewne zwyczaje

I.10. Inne nabożeństwa

II Gatunki chorałowe     

II.1. Wprowadzenie       

II.2. Formuły recytacyjne modlitw i czytań           

I Ogólnie             

II Modlitwy        

III Czytania         

II.3. Tony dla psalmów i innych śpiewów

I Psalmy              

II Inne tony psalmowe: parapteres, tonus peregrinus    

III Tony dla kantyków magnificat i benedictus    

IV Tony dla wersetów psalmowych introitów i communiones     

V Tony dla wersetów responsoriów       

VI Tony dla psalmów inwitatoryjnych     

VII Benedictus es Domine Deus patrum nostrorum w sobotniej mszy suchych dni            

VIII Te Deum laudamus

II.4. Wielkie responsoria oficjum nocnego           

I Wprowadzenie              

II Repertuar, teksty i forma        

III Muzyka          

IV Centonizacja

V Melizmaty      

II.5. Graduały i trakty     

I Wprowadzenie              

II Graduały w a: grupa „Iustus ut palma”               

III Graduały w f

IV Inne graduały              

V Trakty              

VI Trakty w modusie 2  

VII Trakty w modusie 8 

II.6. Responsoria krótkie              

II.7. Antyfony   

I Wprowadzenie              

II Antyfony ferialne albo psalmowe        

III Antyfony do psalmów nieszpornych, oficjum nocnego i laudesów      

IV Antyfony do kantyków magnificat i benedictus            

V Wielkie antyfony „O”

II.8. Antyfony inwitatoryjne       

II.9. Antyfony procesyjne            

I Wprowadzenie              

II Antyfony rogacyjne (błagalne)              

III Antyfony na niedzielę palmową          

IV Antyfony na inne okazje        

II.10. Antyfony maryjne               

II.11. Introity     

I Wprowadzenie              

II Introity w modusie 3  

III Porównanie z antyfonami i responsoriami oficjum      

II.12. Communiones      

I Ogólnie             

II Grupy communiones z tekstami psalmowymi i ewangelicznymi             

III Niektóre communiones w modusie f

IV Communiones i responsoria 

II.13. Offertoria

I Wprowadzenie              

II Teksty              

III Melodie offertoryjnych responsów   

IV Melodie wersetów   

II.14. Alleluja     

I Wprowadzenie              

II Styl wcześniejszy i styl późniejszy        

III Rymowane alleluja i późnośredniowieczne melodie  

II.15. Hymny

I Wprowadzenie              

II Teksty              

III Muzyka          

IV Hymny procesyjne    

II.16. Śpiewy ordinarium mszalnego       

II.17. Kyrie eleison          

I Kyrie eleison jako litania            

II Kyrie eleison po introicie mszalnym    

III Wczesne melodie      

II Melodie włoskie          

V Typy melodyczne        

VI Późniejsze melodie  

II.18. Gloria in excelsis Deo         

I Wprowadzenie              

II Typy recytacyjne         

III Melodie przekomponowane

II.19. Sanctus    

I Najstarsze melodie      

II Inne melodie

II.20. Agnus Dei

II.21. Credo        

II.22. Sekwencje              

I Wprowadzenie              

II Wczesne sekwencje z paralelną strukturą strof             

III Notacja; wykonanie; melodie z częściowo podłożonym tekstem         

II Krótkie nieparalelne sekwencje           

V Sekwencje włoskie    

VI Wczesna historia sekwencji  

VII Sekwencje rymowane           

II.23. Tropy

I Wprowadzenie              

II Melizmaty dodane do introitów           

III Melizmaty dodawane do Glorii            

IV Melizmaty dodawane do responsoriów          

V Prosule dla offertoriów i alleluja           

VI Prosule dla responsoriów      

VII Inne prosule               

VIII Kyrie z łacińskim tekstem, prosule do kyrie i tropy do kyrie łacińskiego

IX Śpiewy Benedicamus z rozszerzonym tekstem, prosulami i tropami   

X Tropy do introitów, offertoriów i communiones; tropy do ­sekwencji 

XI Tropy do Glorii, Sanctus i Agnus Dei   

XII Farsowane czytania, śpiewy Credo i Pater Noster (Ojcze nasz)            

II.24. Łacińskie pieśni liturgiczne               

I Wprowadzenie              

II Versus we wczesnych rękopisach akwitańskich. Versus z „podwójnym przebiegiem”  

III Pieśń w xii wieku. Styl literacki i muzyczny      

IVPieśń xii-wieczna: funkcja liturgiczna  

II.25. Dramaty liturgiczne             

I Liturgia i dramat            

II Dialog Quem queritis 

III Obrzędy wielkanocne w xi wieku i później      

IV Obrzędy bożonarodzeniowe i epifanijne; Płacz Racheli i Lament Maryi             

V Obrzędy rymowane; „Księga dramatów z Fleury”; Ludus Danielis          

II.26 Oficja rymowane   

II.27. Metrum, akcent, rytm i rym w tekstach liturgicznych           

I Metrum i akcent           

II Rym  

III Rytm prozy (cursus) i rym prozy          

III Księgi liturgiczne i źródła chorałowe  

III.1. Wprowadzenie      

III.2. Ordines romani      

III.3. Sakramentarze i lekcjonarze            

I Sakramentarze              

II Lekcjonarze   

III.4. Graduały (antyfonarze mszalne) i kantatoria            

I Wprowadzenie              

II Graduały bez notacji muzycznej

III Graduały z notacją muzyczną               

III.5. Antyfonarze (antyfonarze dla oficjum)      

I Najwcześniejsze antyfonarze  

II Typy organizacji rękopisów i kalendarzy             

III Porównanie źródeł    360

III.6. Psałterze, hymnarze, kolektarze, lekcjonarze do oficjum    

I Psałterze           

II Hymnarze        

III Kolektarze     

IV Lekcjonarze dla oficjum          

III.7. Sekwencjarze, troparze i kyriały      

III.8. Procesjonały            

III.9. Mszały        

III.10. Brewiarze               

III.11. Kompendia            

III.12. Pontyfikały i rytuały           

I Pontyfikały i benedykcjonarze                

II Rytuały, manuały albo agendy               

III.13. Ordynały i zwyczajniki       

III.14. Tonariusze              

I Definicja i funkcja          

II Typy melodii w ośmiu modi     

III Jak oznaczano tony psalmowe              

III.15. Rozpoznawanie i opisywanie ksiąg chorałowych    

IV Notacja           

IV.1. Wprowadzenie       

I Wstęp                

II Znaki w rękopisie Montpellier H. 159   

III Neumy            

IV.2. Style regionalne     

I Notacja francuska i niemiecka (zob. tablice 4, 6–8)         

II Notacje paleofrankijska, laońska, bretońska i akwitańska (tablice 1–3)                

III Typy powiązane z notacją francusko-niemiecką (tablica 5)       

IV Inne notacje włoskie (tablice 11–13)  

V Przykłady        

IV.3. Likwescencja, oriscus, quilisma; inne znaki specjalne             

I Znaki likwescentne       

II Quilisma           

III Oriscus            

IV Virga strata, pressus, pes stratus, pes quassus, salicus               

IV.4. Pochodzenie notacji chorałowej     

I Wprowadzenie               

II Wczesne przykłady     

III Wczesne odniesienia i wzmianki o notacji        

IV Współistniejące systemy: akcenty oratorskie, interpunkcja, notacja ekfonetyczna      

a) Akcenty prozodyczne               

b) Interpunkcja 

c) Notacja ekfonetyczna               

d) Notacja bizantyjska   

V Teoria cheironomiczna              

VI Wczesny przekaz chorału        

VII Kilka wniosków          

IV.5. Notacja rytmu         

I Elementy rytmiczne we wczesnych notacjach  

II Rytm w prostych antyfonach  

III Semiologia gregoriańska Cardine’a      

IV Dowody teoretyków 

V Wnioski            

IV.6. Notacja wysokościowa        

I Od IX wieku do Wilhelma z Dijon            

II Gwidon z Arezzo          

III Notacja liniowa w różnych krajach       

IV.7. Notacje teoretyków             

IV.8. Drukowane księgi chorałowe           

IV.9. Transkrypcja współczesna 

I Kontekst liturgiczny      

II Transkrypcja   

III Transkrypcja z notacji bezliniowej       

V Chorał i wczesna teoria muzyki              

V.I. Wprowadzenie         

V.2. Dziedzictwo antyku                

V.3. System wysokościowy dla chorału  

I Wprowadzenie               

II Hucbald z Saint-Amand              

III Grupa traktatów Enchiriadis   

V.4. Modi            

I Ogólnie              

II Aurelian z Réôme         

III Regino z Prüm              

IV Nazewnictwo               

V Greckie nazwy i gatunki oktawowe      

VI Teoria włoska: „Dialogus de musica”  

VII Gwidon z Arezzo       

VIII Autorzy południowoniemieccy          

IX Teoria modalna w południowych Niemczech  

X Późniejsza synteza      

VI  Chorał do VIII wieku 

VI.1. Wprowadzenie       

VI.2. Kościoły świata chrześcijańskiego   

VI.3. Wczesny kościół     

VI.4. Śpiewy oficjum przed viii wiekiem 

VI.5. Śpiewy mszalne przed viii wiekiem                

I Graduał             

II Introit oraz inne śpiewy rozpoczynające mszę 

III Śpiewy na komunię   

IV Offertorium  

V Śpiewy towarzyszące czytaniom           

VI.6. Grzegorz Wielki      

I Wprowadzenie               

II Grzegorz i diakoni        

III Grzegorz i alleluja       

IV Izydor z Sewilli; Liber pontificalis; lista „redaktorów” chorału w Ordo Romanus XIX       

V Tradycja anglosaska    

VI Biografie Pawła Diakona i Jana Diakona            

VII Sakramentarz „gregoriański”                

VIII Prolog Gregorius praesul      

IX Recepcja legendy o Grzegorzu w IX wieku i później; gołębica; modi     

X Grzegorz i wielkopostne communiones             

XI Wnioski           

VII Stulecie karolińskie   

VII.1. Wprowadzenie     

VII.2. Wprowadzenie chorału rzymskiego w państwie franków   

VII.3. Frankijska rozbudowa rep. Chorałowego  

VII.4. Kodyfikacja chorału             

VII.5. Miejsce muzyki w renesansie karolińskim 

VIII Chorał gregoriański a inne repertuary             

VIII.1. Wprowadzenie    

VIII.2. Wpływ Bizancjum               

I Wprowadzenie               

II System ośmiu modi     

III Antyfony na Adorację Krzyża oraz inne śpiewy repertuarów starowłoskich      

IV Trisagion         

V Frankijska „Missa graeca”’      

VI Communio Omnes qui in Christo         

VII Bizantyjskie śpiewy alleluja   

VIII Konkordancje tekstowe bez podobieństwa muzycznego      

IX Antyfony Veterem hominem na oktawę Objawienia Pańskiego (Epifanii)         

VIII.3. Chorał starowłoski I: Rzym             

I Wprowadzenie               

II Źródła i badania chorału starorzymskiego          

III Przykłady: communiones        

IV Graduały        

V Antyfony         

VI Offertoria      

VII Alleluja          

VIII Tradycja ustna  &

Fragmenty
ze Wstępu autora:

W pierwszym rzędzie chciałem przedstawić książkę, z której mogliby skorzystać zarówno ci, którzy spotykają się z monodią chorałową po raz pierwszy, jak i ci, którzy potrzebują przewodnika po specjalistycznej literaturze. Książka wychodzi z założenia – uzasadnionego w dobie powszechnego zeświecczenia – że wiele aspektów liturgii i jej śpiewu, a nawet sprawy bardzo podstawowe, są czytelnikowi nieznane. Na każdym etapie spotkania z chorałem można napotkać specjalistyczne wyrażenia i pojęcia, które rzeczywiście mogą stanowić przeszkodę. Taka jest natura przedmiotu, gdyż kościelny obrządek jest z zasady wyłączony i oddalony od codziennego życia, a także zastrzeżony dla specjalnie wyszkolonych osób. Rozpoczęcie od spraw zasadniczych nie oznacza jednak, iż udało się ominąć przeszkody. Mam nadzieję, że udało mi się nie pomylić braku doświadczenia z brakiem inteligencji. Czytelnik napotka tu wiele złożonych zagadnień, zarówno tych, które zostały przez naukowców rozwiązane, jak i tych, które pozostają niewyjaśnione.
Opisując badania nad źródłami chorałowymi posłużyłem się przykładami ukazującymi nie tylko zapisaną w nich muzykę, ale także ich charakter, układ zawartości oraz typ notacji.
Osoby mające dostęp do dobrze wyposażonej biblioteki odnajdą w tej pracy wystarczająco dużo odwołań do specjalistycznej literatury. Chciałem jednak, aby książka była na tyle przejrzysta i dobrze zilustrowana, aby przydać się każdemu, kto interesuje się muzyką i potrafi czytać nuty.
Książka taka spełni swoje zadanie głównie dlatego, że w ostatnich dekadach badania nad chorałem poczyniły ogromne postępy. Ostatnia ważna syntetyczna praca, jaka ukazała się w języku angielskim – Gregorian Chant Apla ma już ponad trzydzieści lat1. Nie mam oczywiście zamiaru zastępować książki Apla, czy bardziej nawet wszechstronnego dzieła Einführung in die gregorianischen Melodien Petera Wagnera sprzed pierwszej wojny światowej, które wciąż pozostają niezbędne. Jednak od czasu ich wydania dokonano wielu odkryć i przeprowadzono liczne badania. Najlepszą współczesną przekrojową pracą – z konieczności krótką, lecz z wyśmienicie sporządzoną bibliografią – jest artykuł „Plainchant” autorstwa Kennetha Levy’ego i Johna Emersona opublikowany w The New Grove Dictionary. Prace takich autorów, jak zmarły Bruno Stäblein – jego Schriftbild der einstimmigen Musik i artykuły w Die Musik in Geschichte und Gegenwart praktycznie tworzą razem podręcznik wiedzy o chorale. Jednak wyraźna jest potrzeba zaktualizowanej jednotomowej książki ujmującej ten przedmiot...
 

Osoby zainteresowane tą pozycją kupowały również:
Synowie Bacha

Synowie Bacha

cena 55,00 zł
Jacek. Święty dominikanin
więcej
Zobacz także
O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych
Synowie Bacha
Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik
Podróże do wnętrza opery barokowej. Od Monteverdiego do Mozarta
Handel
Dieterich Buxtehude. Życie - twórczość - praktyka wykonawcza
Wagner. Kompendium
Newsletter
Aby otrzymywać informacje o nowościach i promocjach Wydawnictwa, wpisz się na listę:
zapisz się
opracowanie Prekursor